Debriefing.org
Google
Administration
Accueil
Tous les articles
Imprimer
Envoyer
S’inscrire
Nous contacter

Informations, documents, analysesDebriefing.org
A-Dura / France-2 (développements récents)

Le chirurgien israélien Yehuda David et le journaliste français Clément Weil Raynal condamnés pour diffamation de Jamal Al-Dura
09/05/2011

 

LUNDI 9 MAI 2011
French Journalist and Israeli Surgeon Condemned for Defamation of Jamal Al Dura

On April 29, 2011, a Parisian Tribunal found Israeli surgeon Dr. Yehuda David, French journalist Clément Weill-Raynal and French Jewish weekly magazine Actualité juive guilty of public defamation of Palestinian Jamal Al Dura.

Jamal Al Dura had charged the defendants with defaming his honour and his reputation by two articles authored by Clément Weill-Raynal and published on September 4 and 25, 2008, byActualité juive.

Those articles, especially an interview of Dr.Yehuda David,asserted that Jamal Al Dura's wounds dated back to a Palestinian attack on him with axes in 1992, and not to an Israeli gunfight in 2000 at the Netzarim junction (Gaza strip).


Dr. David told Weill-Raynal that he performed a tendon transfer surgery from Jamal Al Dura's left foot to his paralyzed right hand in 1994, at the Tal ha Shomer hospital in Tel Aviv. Thus, Al Dura's scars in that foot and in that hand resulted both from the axe wound and from his reconstructive surgery. Dr. David was also convinced that Al Dura's other wound was not a bullet wound.

The defendants had thus contradicted a report which was aired on September 30, 2000 by France 2 TV. Charles Enderlin, Chief of the France 2 bureau in Jerusalem, had then commented regarding his Palestinian cameraman Talal Abu Rahma's images:
"Jamal [Al Dura] and his son Mohammed are the targets of gunshots that have come from the Israeli position... Mohammed is dead and his father seriously wounded".

The Tribunal did not follow Public Prosecutor Dominique Lefebvre-Ligneul's sentencing recommendation to drop the charges against the three defendants. It ordered each of the three defendants to pay a 1,000 € ($ 1,480) fine, but issued a total stay of execution of that sentence.

Moreover, it ordered them to pay together to Al Dura 5,000 € ($7,404) in damages and the same amount of money in Tribunal costs.

It granted its partial summary judgment by Actualité juive within one month, but dismissed Al Dura's other demands.

Thus, the Tribunal issued a severe judgement.

It considered as defamatory several passages of those two articles which alleged that Jamal al-Dura had deliberately fooled the public by falsely claiming his old wounds and his son's death had been caused by Israeli shootings, as well as by participating in a staged scene with Palestinian doctors' complicity.

The Tribunal did not dismiss the charges against the defendants because it stated that they failed in giving the proof of the truth of the defamatory statements and of their "good faith".

It noted that Dr. David, Weill-Raynal and Actualité juive's proofs -- Al Dura's Israeli medical file, France 2's film -- were not "perfect and complete", and didn't "correlate to the defamatory accusations in their materiality and their breadth".

The Tribunal asserted that Al Dura's Israeli medical file about his surgery in 1994 does not prove that his perpetrated wounds would have been staged with his complicity on September 30, 2000. According to the Tribunal, the Jordanian medical report made a difference between Al Dura's "old wounds in his right hand" from "other wounds" which, "on that report basis, would have been noticed when Al Dura was admitted to Al Hussein Hospital, in Hamman", on "December 4, 2000".

The tribunal also disregarded Richard Prasquier, President of theCRIF, the French Jewish umbrella organization, and Journalist Luc Rosenzweig's testimonies, as well as the 2008 Court of Appealsjudgment, because they didn't bring "any detail on the civil party's wounds".

As to the "good faith", the Tribunal acknowledged that it was legitimate for Dr. David to answer questions related to that controversial footage, and for Weill-Raynal to interview him in order to inform readers on an international affair, the image of Mohammed Al Dura's death having become "emblematic of the Palestinian cause".

However, the Tribunal considered that the defendants could not benefit from the "good faith" excuse. Dr. David gave his "peremptory declaration" on all Al Dura's wounds without "examining his former patient or reading his Jordanian medical file". Weill-Raynal was not a "neutral" interviewer and his investigation was not "serious".

The three defendants will appeal the judgment.

Maître Orly Rezlan, Al Dura's lawyer, wrote to me on May 1, 2011: "That trial allowed to show the limits of " Dr. David's sayings.

Nevertheless, many questions, discrepancies and contradictions remain to be resolved:

- when was Al-Dura admitted to theAmman Hospital? According to the Tribunal, Al Dura's Jordanian "medical report" mentions as his admission hospital date "December 4, 2000". Prof. Walden based his one-page reporton Al Dura's Jordanian "medical chart for the hospitalization at the Al Hussein Medical City Hospital in Amman on October 1st, 2000". But France 2 TV filmed Jamal Al Dura at Gaza hospital on October 1st, 2000" ;

- in 2004, Al Dura showed an alleged  bullet scar near his right foot, whereas he was filmed on October 1st, 2000, without any injury, any bandage, near his right foot, etc.

By ignoring Dr. David's expertise and experience as a surgeon on the battlefields for an IDF paratroopers unit, Al Dura's refusal to answer Weill-Raynal's questions and some contradictions and discrepancies, the Tribunal issued a questionable judgment.
 
 
 
That article was first published by Ami magazine in a more concise version.