Debriefing.org
Google
Administration
Accueil
Tous les articles
Imprimer
Envoyer
S’inscrire
Nous contacter

Informations, documents, analysesDebriefing.org
Israël (Société - mentalités)
Israël-Palestine (conflit)

Quand un roi d'Arabie et un dirigeant juif américain croyaient à la paix entre Sionistes et Arabes
19/02/2012

 

Texte repris du site Harissa

 

Je remercie M. Tubiana de m'autoriser à le mettre en ligne ici. 

 

J'ai présenté ces documents que j'ai recherchés pour démontrer la vision que les leaders arabes et les leaders juifs avaient en 1919, et que depuis le début les forces étrangères ont tout fait pour capitaliser sur les petites différences de détails entre les peuples, dans leur intérêt. J'espère qu'à l'heure actuelle, le peuple juif et le peuple arabe cherchent une solution positive, [que] la sagesse juive et arabe suivra les pas des deux grands visionnaires, arabe et juif, et que les deux peuples pourront faire du Moyen-Orient une zone florissante de la terre, où chaque personne trouvera sa dignité, sa sécurité et son confort culturel et économique.


Emile Tubiana


---------------------------

 

Délégation Hedjazienne, Paris 1.III.1919



Cher M. Frankfurter,


Je veux saisir cette occasion de mon premier contact avec les Sionistes américains pour vous dire ce que j'ai souvent pu dire au Dr Weizmann dans le passé.

Nous estimons que les Arabes et les Juifs sont des cousins de race, ont souffert d'oppressions semblables des mains de puissances plus fortes qu'eux et, par une heureuse coïncidence ont pu franchir ensemble la première étape de l'accomplissement de leurs idéaux nationaux.

Nous Arabes, particulièrement ceux qui sont instruits, regardons avec la plus profonde sympathie le mouvement sioniste. Notre délégation, ici à Paris, est dûment mise au courant des propositions soumises hier par l'organisation sioniste à la Conférence de la Paix, et nous les considérons comme modérées et appropriées. Nous ferons de notre mieux, pour autant que nous sommes concernés, pour aider à leur réception : nous souhaiterons aux Juifs une chaleureuse bienvenue chez eux.

Nous avons et continuons à avoir les relations les plus étroites avec le chef de votre mouvement, le Dr Weizmann. Il a beaucoup contribué à notre cause, et j'espère que les Arabes seront bientôt en mesure de rendre aux Juifs le bien qu'ils nous ont fait. Nous travaillons ensemble pour un Proche-Orient réformé et amélioré, et nos deux mouvements se complètent mutuellement. Le mouvement juif est national et non impérialiste, et il y a de la place pour nous deux en Syrie. [La Syrie d'alors comprenait les territoires situés dans la région de Suez, en Israël, en Jordanie, au Liban et dans la Syrie actuelle].

J'estime, en effet, que l'un ne peut vraiment réussir sans l'autre.

Les gens moins informés et moins responsables que nos dirigeants et les vôtres, ignorant la nécessité d'une coopération entre Arabes et Sionistes, avaient essayé d'exploiter les difficultés locales qui doivent nécessairement surgir en Palestine dans les premiers pas de nos mouvements respectifs. Je crains que certains d'entre eux aient mal présenté vos objectifs aux peuples arabes et nos objectifs au peuple juif, avec pour résultat que les parties intéressées ont pu capitaliser sur ce qu'ils appellent nos différences.

Je veux vous exprimer ma ferme conviction que ces différences ne portent pas sur des questions de principe, mais sur des problèmes de détails, comme il s'en produit inévitablement à chaque contact entre peuples voisins, mais qui peuvent être réglés aisément avec une bonne volonté mutuelle. En effet presque tous disparaîtront quand nous nous connaîtrons mieux.

Mon peuple et moi aspirons à un avenir où nous nous aiderons mutuellement, de sorte que les pays auxquels chacun de nous s'intéresse puissent à nouveau prendre leur place respective dans la communauté des peuples civilisés du monde.

 

Avec mes sincères salutations.

(Signé) Feisal

wpe137.jpg (162870 bytes)

Agreement Between Emir Feisal ibn Hussein and Dr. Weizmann

Introduction

During the peace conference following World War I, the Emir Feisal, son of Hussein, Sherif of Mecca, signed an agreement with Dr Chaim Weizmann supporting the rights of the Jews in Palestine. However, in a handwritten note, the agreement was made contingent by Feisal upon fulfillment by the British of their promises to Feisal. Namely, the "Arab State" that would be formed, would include Syria. The British however, were bound by the promises they had made to France in the 1916: Sykes-Picot Agreement. Syria became a French mandate and Feisal was made king of Iraq instead. Subsequently, a spokesman for Feisal announced that "His majesty does not remember having written anything of that kind with his knowledge.

Subsequently, Weizmann averred that the Arab demands having been met, the agreement should be valid. He stated as much to the UNSCOP panel in Jerusalem: Testimony of Chaim Weizmann at UNSCOP. UNSCOP did not accept his view.

Copyright

The introduction above is copyright 2007 by Ami Isseroff. The document below is in the public domain.

Agreement Between Emir Feisal ibn Hussein and Dr. Weizmann

His Royal Highness the Emir FEISAL, representing and acting on behalf of the Arab Kingdom of Hedjaz, and Dr. CHAIM WEIZMANN, representing and acting on behalf of the Zionist Organization. mindful of the racial kinship and ancient bonds existing between the Arabs and the Jewish people, and realising that the surest means of working out the consummation of their national aspirations is through the closest possible collaboration in the development of the Arab State and Palestine, and being desirous further of confirming the good understanding which exists between them, have agreed upon the following Articles;-

ARTICLE I

The Arab State and Palestine in all their relations and undertakings shall be controlled by the most cordial goodwill and understanding and to this end Arab and Jewish duly accredited agents shall be established and maintained in the respective territories.

ARTICLE II

Immediately following the completion of the deliberations of the Peace Conference, the definite boundaries between the Arab State and Palestine shall be determined by a Commission to be agreed upon by the parties hereto.

ARTICLE III

In the establishment of the Constitution and Administration of Palestine all such measures shall be adopted as will afford the fullest guarantee for carrying into effect the British Government's Declaration of the 2nd of November, 1917.

ARTICLE IV

All necessary measures shall be taken to encourage and stimulate immigration of Jews into Palestine on a large scale, and as quickly as possible to settle Jewish immigrants upon the land through closer settlement and intensive cultivation of the soil. In taking such measures measures the Arab peasant and tenant farms shall be protected in their rights and shall be assisted in forwarding their economic development.

ARTICLE V.

No regulation nor law shall be made prohibiting or interfering in any way with the free exercise of religion; and further the free exercise and enjoyment of religious profession and worship without discrimination or preference shell forever be allowed. No religious test shall ever be required for the exercise of civil or political rights.

ARTICLE VI

The Mohammedan Holy Places shall be under Mohammedan control.

ARTICLE VII

The Zionist Organization proposes to send to Palestine a Commission of experts to make a survey of the economic possibilities of the country, and to report upon the best means for its development. The Zionist Organisation will place the aforementioned Commission at the disposal of the Arab State for the purpose of a survey of the economic possibilities of the Arab State and to report upon the best means for its development. The Zionist Organization will use Its best efforts to assist the Arab State in providing the means for developing the natural resources and economic possibilities thereof.

ARTICLE VIII.

The parties hereto agree to act in complete accord and harmony on all matters embraced herein before the Peace congress.

ARTICLE IX

Any matters of dispute which my arise between the contracting parties shall be referred to the British Government for arbitration.

Given under our hand at LONDON.
ENGLAND, the THIRD day of
JANUARY, ONE THOUSAND NINE
HUNDRED AND EIGHTEEN.

Chaim-Weizmann.

Feisal ibn-Hussein.

RESERVATION BY THE EMIR FEISAL

If the Arabs are established as I have asked in my manifesto of January 4th addressed to the British Secretary of State for Foreign Affairs, I will carry out what is written in this agreement. If changes are made, I cannot be answerable for failing to carry out this agreement.

Feisal ibn-Hussein

(Below is a facsimile of the signature page of the original document, showing the reservation of Feisal added in Arabic and in English)



This document is at Zionism and Israel Information Center - Historical Documents and References